Vår historia.

För att se var vi är på väg behöver vi veta var vi kommer ifrån.

Afzelius Informationsteknik AB grundades av Ronnie Afzelius.

Ronnie har arbetat med allt inom IT sedan 90-talet från tekniker till IT-chef, men efter några år med kostym och budgetar så kände han att det fattas något, han ville göra om resan men göra det med hjärta och med kunden i fokus, sagt och gjort så startades han AIT 2011 först som enskild firma för att sen 2012-05-23 göras om till aktiebolag.

I en källare i bostadshuset skapades bolaget och med mycket små medel, många hinder fanns men med mycket glädje och drivkraft har företaget växt för varje år.

AIT är inte som andra it-bolag på många sätt, vi kommer inte finansiera kundernas avtal om inte kunden vill det, vi vill ha allt i ”egna böcker” för då vet vi vad vi får in samt vi tvingar oss själva att vara ”på tå” under hela avtalstiden.

Detta år började resan på riktigt, allt gällande grunden av bolaget ordnades, system för att hantera ekonomi och produkter ordnades.

Under 2013 så startades ett annat it-bolag av en grupp erfarna säljare, vi började samarbeta tidigt, AIT levererade teknikkompetens och de sålde, detta samarbete är än idag otroligt bra och viktigt.

Redan under 2013 behövde AIT anställa för att klara av efterfrågan som kom.

AIT flyttar in i en väldigt liten källarlokal på södra sidan av Stockholm, det finns inga tillväxtmöjligheter i denna lokal men den passade utmärkt för stunden, samtidigt anställdes den första teknikern.

Vid denna tidpunkt så var AIT inriktat på att lösa problem ute hos kunderna men säljarna ville gärna sälja support och andra tjänster, arbetet med att ta fram produkter att sälja sattes igång.

SPOC kallade vi en produkt, kort och gott så kunde kunden ringa vår support om ALLA IT-relaterade frågor.

Denna produkt såldes fort och till många, så pass fort att vi redan i början av året hade 2-3 konsulter arbetandes hos oss och vi sökte efter fler personal till vår supportfunktion.

AIT flyttar till en betydligt större lokal i Tallkrogen med plats för 10-15 personer.

AIT anställer även person nr 003 som  är en mycket teknisk ung man, han började skissa på ett driftcenter och lösningar där vi kan ansvara för servrarna hos kunderna samt att han arbetar i supporten.

På sommaren anställs nummer 004, Robert Palmqvist.

Robert tar tag i ”ute delen” och ser till att åka land och rike för att hjälpa våra kunder, han tar även tag i vissa administrativa delar.

AIT anställer fler tekniker, vi är nu 3st som arbetar med support/drift/konfigurationer samt 2st som arbetar ute hos kunderna.

Under 2016 så hyr vi plats för våra servrar i en av Sveriges säkraste datahallar och här bygger vi upp en driftsmiljö där vi kan hantera allt från dedikerade servrar till virtuella servrar åt våra kunder.

Kunderna växer lavinartat och vi måste hinna med att lära oss att supportera alla de olika system som kommer med dem, kunderna finns i de flesta branscher och är allt ifrån 1 användare till 300st

Vi rekryterar löpande under året både genom kontakter och genom uthyrningsföretag.
Det svåra för oss var att förklara rollen i supporten, vad söker vi för person och vad behövs för kunskaper, kan man skriva ”ha gärna kunskaper om alla IT-system”?

Detta ställer extremt höga krav på AIT´s personal och detta gör även att vi får en oerhörd bredd av kunskap i vår grupp.

AIT har nu ”tre ben” att stå på.

  • Support
  • Drift
  • På platsen tekniker

Mycket fokus är nu på att migrera kunder till vår driftsmiljö, vi tar fram verktyg för detta och det är många migreringar som sker under 2018. Vi migrerar även tusentals användare från olika E-postlösningar till MS Office 365.

Ransomware blir tyvärr mer vanligt och det ställer otroligt höga krav på säkerheten men även på backuper, under de senaste två åren har vi testat de flesta antivirusprogram på marknaden, vi är partner med många av dem men de enda som vid denna tidpunkt hade en ”rollback funktion” var Malwarebytes, vi blev partner och har fått lära oss väldigt mycket om deras produkt och ett bra samarbete påbörjas, vi kommer senare att bli guld partner med Malwarebytes, den enda i Skandinavien, detta är vi stolta över.

AIT har växt väldigt fort och även säljföretaget hade gått från 5st till 40st säljare på några år och kunderna fullkomligt flög in.

För bådas trygghet så börjades det prata om att slå ihop bolagen men eftersom bolagen var så olika skulle det bli svårt, det som sen skedde var att bolagen var kvar separata men AIT fick en delägare.

Ronnies roll ändrades till en mer teknisk säljare samt ta fram nya produkter och paketeringar.

Covid-19 slog hårt för många företag,  vi var oroliga att det även skulle slå hårt på oss till en början men så blev det inte, mycket tack vare att vi har allt i ”egna böcker”.

I och med att många människor började arbeta från landet eller hemmet så skapas det många nya parametrar i felsökningen, de ansluter via osäkra nätverk, de har problem med sin utrustning hemma, de har egna skrivare hemma som skulle fungera med mer. Mycket tid går åt att hjälpa samt säkra upp kommunikationsvägar.

Kunder som haft servrar på kontoret och inte var förberedda på detta kom till oss och vi utförde många migreringar till våra ”molnservrar”

2021 var lite av ett vacum år, många kunder vill inte göra några större förändringar så AIT fick tid att bygga vidare på företagandet.

Då vi nu har tre anställda som bor i dalarna så skaffade vi ett kontor där, tanken var att utvidga försäljningen till denna region men den delen kommer tyvärr inte riktigt igång ännu.

Dalakontoret blir vår secondline/NOC/drift

Delägarskapet var fantastiskt bra på många sätt men vi är två helt separata bolag i grunden och hjärtat, ledningen i de båda bolagen får ta på sig att det inte blev så lyckat vi hoppats på.

Under våren 2022 köpte AIT tillbaka de aktier som ägdes av delägaren, samarbetet är fortfarande väldigt starkt och vi samarbetar på samma sätt som innan bolags förändringarna.

I samma veva så tar Robert över VD rollen och Ronnie ska fokusera på Support/kundvård, försäljning och produktutveckling.

Vi kan bara gissa vad framtiden har med sig men att vi kommer få välkomna nya kunder och stifta nya bekantskaper hoppas vi på.